Forschungsfelder
Die verschiedenen Forschungsfelder der Professuren Boenigk und Clement beschäftigen sich mit vielfältigen Themengebieten aus dem Bereich der Blutspende.
Es werden unter anderem das Blutspendemarketing, das Blutspendeverhalten, die Neuspenderakquise sowie das Profil von Blutspendern, die Spendemotivation und die -loyalität untersucht.
Forschungsprojekte Professur Prof. Dr. Boenigk
Aktuelle Projekte
Abwanderungs- und Rückgewinnungsprozesse im Blutspendewesen (Forschungsteam: S. Boenigk und C. Saltzmann)
Gestartet 01/2020
Warum hören Menschen auf, Blut zu spenden? Wie verläuft diese Abwanderung und auf welche Weise lassen sich verlorene Spendende zurückgewinnen? Ein genaueres Verständnis der Abwanderung von Blutspendenden hilft Blutspendediensten dabei, geeignete Strategien zu finden, um einerseits eine drohende Abwanderung frühzeitig zu erkennen beziehungsweise zu vermeiden und andererseits Rückgewinnungsmaßnahmen erfolgreich zu gestalten. In diesem Projekt werden (1) Abwanderungsgründe und Merkmale des Abwanderungsprozesses identifiziert und deren Einfluss auf die Wiederaufnahmebereitschaft der Blutspende untersucht. Außerdem soll (2) ein Prozessmodell entwickelt werden, welches das Abwanderungsphänomen beschreibt. Darauf aufbauend wird (3) die Wirkung verschiedener Rückgewinnungsmaßnahmen auf die Blutspendeabsicht getestet.
Abgeschlossene Forschungsprojekte
Abgeschlossen 2020
Das veränderte Profil von Blutspender:innen: Der Einfluss von kritischen Lebensereignissen und sich verändernde sozio-demografische und psychologische Einflussfaktoren (Forschungsteam: S. Boenigk und M. Soliman)
Understanding behavioral change among blood donors helps nonprofit organizations, particularly blood donation organizations, to apply more effective recruiting and retention programs. To reveal new insights about blood donation behavior, this study investigates (1) the influence of life changing events on blood donors and (2) changes of socio-demographic and psychological factors on blood donation behavior over time. We analyze and compare data from the German socio-economic panel from 2010 and 2015 (N=9320) using propensity score matching and logistic regression analysis. Zur Publikation
Abgeschlossen 2017
Differenzierte vs. Undifferenzierte Marketingstrategien (Forschungsteam: L. Sundermann, S. Boenigk und J. Willems)
Despite strong evidence in current marketing theory and practice that a differentiated marketing approach increases recruitment success, blood services worldwide often use undifferentiated marketing strategies to address new blood donors. Relying on the assumption that differentiated marketing is highly promising; the authors developed an online experiment among 838 participants who had not donated blood during the past 10 years. The experiment tested the effects of a differentiated in comparison to an undifferentiated marketing campaign on three marketing outcomes: (1) awareness, (2) intention, and (3) behavioral enactment. Surprisingly and in contrast with most marketing studies in the for-profit context, the results of the blood donation experiment suggest that differentiated marketing is not more effective than undifferentiated marketing. This finding has important implications for marketing strategies and actions of blood services. Zur Publikation
Der:die zukünftige Blutspender:in (Forschungsteam: L. Sundermann, W. deKort und S. Boenigk)
The Alliance of Blood Operators initiated a project labelled ‘Donor of the Future’. This study gives an overview of the project results, in particular with regard to country differences. A large survey (N = 7663) among blood donors in six countries was conducted to analyse the effects of five global areas of change: (1) demographic change; (2) technological developments; (3) health innovations; (4) public, behavioural and attitudinal aspects; and (5) political, economic and environmental issues.The main results exhibited similarities and differences between blood donors of the participating countries. Greater differences were found, for example, regarding technological developments. Whereas only blood donors from the UK and Australia would like to be informed via SMS, blood donors from all countries would like to be informed via email. Conclusion Different priorities of donors have been uncovered. These differences give suggestions to improve the country-specific donor management. Furthermore, the key findings provide a comprehensive overview of major future research domains. Zur Publikation (pdf)
Abgeschlossen 2016
Ein Vergleich des Blutspendeverhaltens von Minderheiten in 23 Ländern (Forschungsteam: A. von Dongen, M. Mews, W. deKort und E. Wagenmans)
Stable national blood supplies from donated human blood are essential to healthcare services worldwide. Migration has increased over the last years and so more and larger minority groups require blood products in their new countries, often with special characteristics that are not present in the majority population. In many countries however, minorities are less active in blood donations. The Missing Minorities (MIMI) project was initiated by the European Blood Alliance to investigate the problem of low donation rates among minorities. The MIMI project group surveyed 42 blood donation organisations worldwide. The results show a great awareness of the topic, but it is also evident that the applied management strategies are at a very early stage in many countries and that many blood donation organisations in Europe, Australia, Canada and the United States are not yet very successful in recruiting and retaining donors from minority groups. This paper also reports on the different methods of minority blood donor recruitment which have been used by the organisations. These methods require more systematic research in order to verify the findings of the most successful strategies identified in this paper. Overall, this paper can be seen as a first step towards better recruitment methods by showing the current situation, but it is also as a call for more research on the topic. Zur Publikation (pdf)
Gewinnung von (potentiellen) Blutspender:innen in Großstädten (Forschungsteam: S. Boenigk und S. Leipnitz)
In contrast to previous segmentation studies that apply mostly demographic segmentation criteria, this study presents a behavioral segmentation approach to explain how potential blood donors in large cities can be most effectively clustered and acquired. The authors conduct a representative online panel study among 2,062 potential blood donors living in the four largest cities of Germany—Berlin, Hamburg, Munich, and Cologne. Applying explorative factor analysis and cluster analysis, the study identifies and describes seven preference-based blood donor segments. Using the segmentation results, the authors derive several blood donor acquisition strategies that are directly linked to the identified preferences. Zur Publikation (pdf)
Abgeschlossen 2014
Missing Minorities (Forschungsteam: S. Boenigk, M. Mews und W. deKort)
Missing Minorities (MIMI) is a research project initiated by the European Blood Alliance that aims to develop new strategies to recruit blood donors from minority groups. This paper contributes to this larger project by analyzing data of the German Socio-Economic Panel study 2011 that questioned over 20,000 respondents about their blood donation behavior. Within this sample, the authors identify 1,726 potential blood donors from various migrant groups. Applying logistic regression analysis, the authors analyze differences between blood donors and non-donors with migration background. The results show that non-donors trust other people significantly less, use the internet less often, and have a significantly lower reading ability in German. Based on these findings, the authors discuss the current practices in minority blood donor recruitment as found in the MIMI project. Furthermore, promising recruitment tactics for blood donation managers and areas for further research are derived. Zur Publikation
Stakeholder Performance Messung (Forschungsteam: S. Leipnitz)
According to recent findings, nonprofit organizations should address the relationships of nonprofit service quality, satisfaction, loyalty, and organizational identification when planning and evaluating donor surveys. This article presents a donor satisfaction barometer that can be used to gain insights into the strength of these key relationships and thereby establish a basis for calculated relevant indices. With such indices, nonprofit organizations can compare stakeholder performance over time and benchmark themselves against other organizations. Data from 2,599 blood donors to one section of the German Red Cross, collected through the proposed donor satisfaction barometer, show that service quality drives satisfaction, and donor satisfaction and organizational identification both exert significant positive effects on donor loyalty. Therefore, nonprofit organizations should use a combined strategic approach that improves both donor satisfaction and organizational identification to increase donor loyalty. The successful application of the donor satisfaction barometer also suggests its value for other nonprofit industries and offers important insights for managers. Zur Publikation (pdf)
Abgeschlossen 2013
Organisationale Reputation (Forschungsteam: M. Mews und S. Boenigk)
In Germany, blood donation organizations face a highly competitive environment when it comes to winning new donors and keeping regular donors loyal. Especially in highly competitive markets intangible assets such as organizational reputation and nonprofit brands have shown to be of great importance. This paper examines if blood donation organizations can significantly change the willingness to donate blood among potential blood donors by changing their organizational reputation. Results of an online experiment with 144 potential blood donors show that organizational reputation is easily damaged by negative news in the press and that this leads to a significantly lower willingness to donate blood for this organization among potential donors. Therefore, from a management perspective, the results show that blood donation organizations have to be extremely careful to avoid that negative news is spread and actively manage their reputation. Implications for blood donation management and suggestions for future research are made.
Der Einfluss monetärer Anreize (Forschungsteam: M. Mews)
This study derives four attributes that make up the typical blood donation service bundle. It focuses on the role of monetary incentives in such bundles, but also discusses three other attributes, namely the offering organization, the distance to donation location, and the donation time. Each attribute is discussed in the context of a blood donation marketing mix. In an empirical conjoint study, 529 potential blood donors evaluate different designs of blood donation service bundles. Monetary incentives are found to be the most important factor when donors compare different blood donation service bundles. It is found that the distance to the donation location is almost as important as monetary incentives. Blood donation organizations aiming to collect all blood donations from unremunerated blood donors should therefore shape their service bundles to be attractive for potential blood donors. It is concluded that nonpaying blood donation organizations have to offer superior convenience to their donors to be able to compensate for not offering monetary incentives. Operating with mobile donation teams is one of the concrete suggestions for blood donation marketing that are given in this study. Zur Publikation (pdf)
Abgeschlossen 2011
Altruismus, Zufriedenheit und Loyalität von Erst-Blutspender:innen (Forschungsteam: S. Boenigk, S. Leipnitz, C. Scherhag)
This article is related to the recently initiated discussion on mechanisms of charitable giving and the lack of research on the mix of those mechanisms. On the basis of a comprehensive and interdisciplinary literature review in the area of blood donation management (1970–2010), the authors found that pure altruism, respectively altruistic values, is very often seen as the most important mechanism for giving blood the first time and, moreover, for building blood donor loyalty. This study argues that more knowl-edge on the mix of mechanisms in blood giving is needed. Therefore, this research examined the impact of altruistic values and the donors’ satisfaction with the treatment on blood donor loyalty. Using survey data of the German Red Cross (N = 2149), the authors found that the impact of satisfaction with the treatment on blood donor loyalty is higher compared with altruistic values. Consequently and as one managerial implication, satisfaction measurement and management systems should be reflected more critically by blood donation centres in order to increase blood donations in the future. Zur Publikation (pdf)
Forschungsprojekte Professur Prof. Dr. Clement
2018
Die Rolle des Licensing Effekts im Kontext prosozialen Verhaltens (Forschungsteam: S. Sandner, S. Studte, M. Clement)
Gestartet 09/2018
Wenn auf gute Taten schlechte folgen… In der Wissenschaft spricht man vom Licensing Effect, wenn sich positive Handlungen in der Gegenwart negativ auf unser Verhalten in der Zukunft auswirken. Dieses Projekt untersucht, wie sich gute Taten in Verbindung mit einer entsprechenden Belohnung in Form eines Geschenks auf Stärke und Dauer des Licensing Effekts auswirken.
2017
Blutspender:innen im SOEP (Forschungsteam: S. Studte, M. Clement, M. Soliman, S. Boenigk)
Gestartet 03/2017
Das Sozio-oekonomische Panel (SOEP) ist eine repräsentative Wiederholungsbefragung. Im Auftrag des DIW Berlin werden jedes Jahr in Deutschland etwa 30.000 Befragte in fast 11.000 Haushalten von TNS Infratest Sozialforschung befragt. Neben Fragen zu Einkommen, Erwerbstätigkeit und Bildung, enthält das Panel auch Fragen zum allgemeinen Spendeverhalten und der Blutspende i.e.S., die wir im Rahmen dieses Projekts untersuchen.
2016
Spenderbindung durch Dankes-Mitteilungen (Forschungsteam: E. Shehu, M. Clement, B. Veseli)
Gestartet 07/2016
Eine zunehmende Zahl an Blutspendediensten versendet nach einer erfolgreichen Blutspende Dankesnachrichten per SMS. Hier erfährt der:die Spender:in, ob sein:ihr Blut erfolgreich zum Einsatz gekommen ist und helfen konnte, ein Spenderleben zu retten. Das Forschungsprojekt fokussiert auf den Effekt von Dankes-Mitteilungen auf das Spendeverhalten.
2015
Plasmapheresis (Forschungsteam: M. Clement, M. Wegner)
Gestartet 08/2015
Neben Vollblutspenden ist es möglich, auch direkt Blutplasma zu spenden. Das Plasma wird dabei durch ein Plasmapheresegerät abgetrennt. Alle anderen Blutbestandteile werden an den:die Spender:in zurückgeführt. Im Rahmen der Forschungskooperation untersuchen wir, wie sich Spender:innen von Vollblut und Plasma unterscheiden und welche strategischen Schritte für die jeweilige Spendergruppe sinnvoll sind.
Zielerreichung und Spendeloyalität (Forschungsteam: M. Clement, M. Wegner, A. Burmester)
Gestartet 08/2015
Nach einer Zahl erfolgreich geleisteter Blutspenden wird einem:einer Spender:in zum Dank eine Ehrennadel verliehen. Dieses Projekt hat das Blutspendeverhalten vor und nach Erreichung dieser Schwellen im Fokus und untersucht, ob Blutspender:innen, die eine gewisse Zahl an Blutspenden erreichen und dafür ausgezeichnet werden, ihr Spendeverhalten verändern.
Wettereinfluss auf das Spendeverhalten (Forschungsteam: M. Clement, M. Wegner)
Gestartet 02/2015
Das Wetter spielt bei der Planung von Blutspendeterminen eine zentrale Rolle. An besonders heißen Tagen oder bei Glatteis, sind die Spendequoten erfahrungsgemäß geringer. Der Einfluss verschiedener Wetterkomponenten auf das Spendeverhalten soll an dieser Stelle untersucht werden. Implikationen zur effizienten Team-Planung sollen abgeleitet werden.
2014
Spenderbindung (Forschungsteam: S. Leipnitz, M. Clement, M. Wegner, N. Mazar)
Gestartet 04/2014
Die Bindung aktiver Blutspender:innen ist für Blutspendedienste von besonderer Wichtigkeit. Die Akquise neuer Individuen ist analog zum For-Profit-Bereich um ein Vielfaches teurer als die Bindung bestehender Spender:innen. Vor diesem Hintergrund untersuchen wir den Effekt vielfältiger Bindungsinstrumente, um Blutspendequoten zu erhöhen und Spender:innen zum regelmäßigen Spenden zu aktivieren.
2012
Rückstellungsmanagement (Forschungsteam: M. Clement, M. Wegner, N. Mazar, A.-C. Langmaack)
Gestartet 01/2012
Aufgrund vielfältiger Gründe (Eisenmangel, Erkältung, Medikamenteneinnahme) ist ein:e Spender:in für eine gewisse Zeit von der Blutspende ausgeschlossen. Dies führt zu geringeren Rücklaufquoten der Blutspender:innen, die wir im Rahmen dieses Projekts durch das Einführen bestimmter Maßnahmen steigern.
Abgeschlossene Forschungsprojekte
Abgeschlossen 2018
Effekte von Rückstellungen (Forschungsteam: M. Clement, M. Wegner)
Bei Blutspendern kommt es aufgrund medizinischer Gründe teilweise zu temporären Rückstellungen von spendewilligen Personen. Dieses Projekt fokussiert auf Maßnahmen zur Reduktionen der negativen Effekte. Forthcoming.
Der Einfluss von Blut Check-ups auf die Spendermotivation (Forschungsteam: S. Leipnitz, M. Wegner, M. Clement, N. Mazar)
Die Mitteilung der Blutwerte (postalischer Versand der Blutbilder an die Spender:innen) nach einer erfolgreichen Blutspende soll im ersten Schritt die Spendermotivation erhöhen und zu einer gesteigerten Blutspendefrequenz führen. Gleichzeitig ist es für die Blutspender:innen möglich, die Auswertung des Blutbildes zum Anlass zu nehmen und bei Auffälligkeiten Maßnahmen zu ergreifen, um ihre Blutwerte zu verbessern. Im Rahmen der Forschungskooperation untersuchen wir, ob solche Langzeiteffekte durch die Mitteilung von Blutwerten an die Spender:innen auf die Blutspenderbindung zu verzeichnen sind. Zur Publikation
Abgeschlossen 2015
Blutspenderprofile (Forschungsteam: E. Shehu, A.-C. Langmaack, E. Felchle, M. Clement)
Der Pool aktiver Spender:innen umfasst eine Vielzahl an Blutspenderprofilen, die sich in ihrer Demografie (Geschlecht, Alter, Blutgruppe) und Spendehistorie (Spender seit, Anzahl geleisteter Spenden) unterscheiden. Im Rahmen dieses Forschungsprojektes wird untersucht, inwiefern eine differenzierte Bluspenderansprache mittels der zur Verfügung stehenden Marketing- und Kommunikationsinstrumente die Effizienz erhöhen sowie Kosten senken kann und gleichzeitig die Spendequote erhöht. Zur Publikation