Lehrveranstaltungen WS 2024/2025
Empirische Wirtschaftsforschung (Bachelor)
Vorlesung |
2 Gruppen: Erste Semesterhälfte gelesen von Karen Gedenk |
Ansprechpartner | Lisa Hartten (erste Semesterhälfte) tbd (zweite Semesterhälfte) |
Übung | Übungszeiten entnehmen Sie bitte STiNE |
Klausurtermine | Fr., 14. Februar 2025, 8:30-9:30h; Mo., 17. März 2025, 16:30-17:30h |
Modultitel: Empirische Wirtschaftsforschung (BA-EWF) |
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Qualifikationsziele |
Die Studierenden sollen eine Übersicht erlangen über Daten und Analysemethoden für die Empirische Wirtschaftsforschung und diese kritisch reflektieren. Sie sollen befähigt werden, geeignete Datenerhebungsverfahren zu wählen und einfache Studien zu designen. Sie sollen weiterhin lernen, geeignete Verfahren für die Datenanalyse auszuwählen und grundlegende multivariate Verfahren anzuwenden. |
Inhalte |
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Lehrformen | Vorlesung (2 SWS), Übung (2 SWS) |
Unterrichtssprache | Deutsch |
Voraussetzungen für die Teilnahme | Der vorherige Besuch der Veranstaltungen Mathematik I und II sowie die gleichzeitige Belegung der Veranstaltung Statistik I werden dringend empfohlen. |
Verwendbarkeit des Moduls |
Die Veranstaltung legt die Grundlagen für die Vertiefungsveranstaltungen im betriebswirtschaftlichen Schwerpunktfach "Marketing" in der Studienphase 2. Das Modul kann als Pflicht- oder Wahlpflichtmodul in anderen Bachelor-Studiengängen verwendet werden, sofern hierfür eine Kapazitätsvereinbarung mit der Fakultät für Betriebswirtschaft getroffen wurde. |
Art, Voraussetzungen und Sprache der Modulprüfung | Die Modulprüfung findet in Form einer Klausur statt. |
Sales Promotion Management (Master)
Lecture |
Friday, 8-10h, Karen Gedenk |
Course assistent | jan.heinemann"AT"uni-hamburg.de |
Tutorial | Thursday (please refer to STiNE for specific times) |
Exam dates | Fr., 7. February 2025, 15:30-16:30h; Fr., 21. March 2025, 12:30-13:30h |
Module ID: MA-MA 2 (F) Module type: Required elective module |
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Learning outcomes |
Acquisition of knowledge in sales promotion management. Training in analytical and argumentative skills. |
Module content |
Strategic and operational decisions in sales promotion management are explored during the lecture. Based on economic and behavioral theories, forms and effects of sales promotion measures are discussed and methods for measuring the success of sales promotion measures are presented. Findings on the success of price promotions (e.g., special offers and coupons) and non-price promotions (e.g., displays and product add-ons) are also explored. Exercises, practical examples, and in-depth discussions are used during the practical course to explore the material covered in the lecture in greater depth. |
Teaching formats | Lecture (2 credit hours) + Tutorial (1 credit hour) |
Language of instruction | English |
Prerequisites | Fundamental knowledge of marketing and market research recommended—where necessary, gained through independent study. It is not necessary to prove that specific courses have been attented previously. |
Module applicability |
This module is a required elective of the Focus Field Marketing within the Master of Science in Business Administration. Where places are still available, it can also be opened for the elective area of this degree program, and upon prior agreement with the directors of the particular degree programs also for additional master’s degree programs offered at Universität Hamburg. |
Exam type, requirements, duration/scope | Regular attendance, thorough study of the literature and active participation in the exercises are strongly recommended. Unless announced otherwise at the start of the course: 60-minute written examination. |